Anija valla 2025. aasta eelarve: põhjalik ülevaade

Anija valla 2025. aasta eelarve: põhjalik ülevaade

Anija valla 2025. aasta eelarve: põhjalik ülevaade
foto on illustratiivne

Käesoleva määruse eelnõu ja seletuskirja on ette valmistanud Liivi Hansen koostöös vallavanem Riivo Noore ja valitsuse liikmetega. 

 

Anija valla 2025. aasta koondeelarve

 

2024. a kinnitatud eelarve

2025. a eelarve

Muutus

%

PÕHITEGEVUSE TULUD KOKKU

13 507 485

14 175 000

4,9

Maksutulud

8 239 573

8 764 500

6,4

Tulud kaupade ja teenuste müügist

769 506

838 154

8,9

Saadavad toetused

4 268 206

4 302 346

3,6

Muud tegevustulud

230 200

270 000

17,4

PÕHITEGEVUSE KULUD KOKKU

-13 309 170

-14 067 831

5,7

Antavad toetused tegevuskuludeks kokku

-1 145 461

-1 176 025

2,7

  sotsiaaltoetused füüsilistele isikutele

-709 040

-674 449

-5,1

  sihtotstarbelised toetused tegevuskuludeks

-436 421

-501 576

14,9

Muud tegevuskulud kokku

-12 163 709

-12 891 806

5,0

  personalikulud

-8 268 956

-8 570 954

3,7

  majandamiskulud

-3 762 727

-4 178 602

11,1

  muud kulud

-132 026

-142 250

7,7

PÕHITEGEVUSE TULEM

198 315

107 169

-46,0

INVESTEERIMISTEGEVUS KOKKU

-1 409 716

-1 468 830

4,2

Põhivara müük

407 840

247 700

-39,3

Põhivara soetus

-1 646 654

-1 864 200

13,2

Saadav sihtfinantseerimine põhivara soetuseks

583 444

724 480

24,2

Antav sihtfinantseerimine põhivara soetuseks

-60 000

-60 000

0,00

Osaluse soetus

-408 363

-250 000

-38,8

Finantstulud ja -kulud

-285 983

-266 810

-6,7

EELARVE TULEM (ÜLEJÄÄK (+) PUUDUJÄÄK (-))

-1 211 401

-1 361 661

12,4

FINANTSEERIMISTEGEVUS KOKKU

853 117

610 243

-28,5

Võlakohustuste võtmine

1 550 000

1 240 000

-20,0

Võlakohustuste täitmine

-696 883

-629 757

-9,6

LIKVIIDSETE VARADE MUUTUS

-358 284

340 011

-5,1

Aasta alguse raha jääk

413 462

340 011

-17,8

Likviidsete varade jääk

55 178

0

-100,0

NÕUETE JA KOHUSTUSTE MUUTUS

0

411 407

-100,0

 

Põhitegevuse tulud

Kohaliku omavalitsuste sissetulekute allikateks on maksud, toetused, teenuste müük ja muud tulud. Riigieelarvest riiklike maksutulude (tulumaks ja maamaks) ning tasandus- ja toetusfondist rahade eraldamise ühtne eesmärk on tagada kohalikele omavalitsustele piisav eelarve, mis võimaldab õigusaktide alusel kohalike elu küsimuste üle iseseisvalt otsuseid langetada.

2025. aasta eelarvesse on planeeritud põhitegevuse tulud kokku 14 175 000 eurot, mis on 667 515 eurot enam kui 2024. aastal. Põhitegevuse tulud koosnevad maksutuludest, kaupade ja teenuste müügituludest, saadavatest tegevustoetustest ja muudest tegevustuludest. Nimetatud tulude osakaal kogu põhitegevuse tuludest annab ülevaate tabel 1.

Tabel 1. Põhitegevuse tulud

Tulu liik

2024. a eelarve

Osakaal %

2025. a eelarve

Osakaal %

Maksutulud

8 239 573

61,0

8 764 500

61,9

Kaupade ja teenuste müük

769 506

5,7

838 154

5,9

Saadavad teotused

4 268 206

31,6

4 302 346

30,3

Muud tegevustulud

230 200

1,7

270 000

1,9

KOKKU

13 507 485

100,0

14 175 000

100,0

Maksutulud

Põhitegevuse tuludest olulise osa moodustavad maksutulud. Maksutulud koosnevad üksikisiku tulumaksust ja maamaksust. Üle poole kohalike omavalitsuste kogusissetulekutest moodustab valla elanike füüsilise isiku tulumaks (osa sellest laekub riigile). Maamaks laekub kogu ulatuses KOV eelarvetesse.

Kohalikule omavalitsusele laekub tema elanike maksustatavalt brutotulult (v.a pensionid, dividendid ja vara müük) 11,29 % füüsilise isiku tulumaksust. Tulumaksuseaduse muudatuse kohaselt vähendatakse 2025. aastal KOV-ile eraldatavat tulumaksu eraldise määra 0,6% (2024. aastal oli 11,89 %). Üksikisiku tulumaksu tulu suuruseks on eelarvestatud 7 778 354 eurot, mis on 2,0 % enam, kui 2024. aastal. Rahandusministeerium prognoosib tulumaksu tõusuks 4,6%. Tulumaksuseaduse teine oluline muudatus puudutab pensionitulult eraldatavat tulumaksu tulu. Alates 2025. aastast laekub nimetatud tuludelt 5,0 % KOV-ile, (2024. aastal oli 2,5%). Pensionitulult eraldatava tulumaksu tulu prognoositakse 721 146 eurot. Kokku on eelarvestatud tulu üksikisiku tulumaksu eraldisest 8 499 500 eurot.

Valla elanike arv 2024. aasta alguses oli 6438 elaniku. Anija vallas on 2024. aastal keskmiselt 3693 maksumaksjat. Maksumaksjate arv aasta algusega võrreldes on suurenenud 64 isiku võrra. Keskmine sissetulek ühe maksumaksja kohta 2024. aastal esialgsete andmete alusel oli 1439 eurot ja 2023. aastal 1484 eurot. Eesti keskmine brutopalk on 2024. aasta III kvartalis 1959 eurot. Maksumaksjate osakaal kogu valla elanike arvust on ligikaudu 57 %. Pensionitulu saajaid on Anija valla elanikest 1561 inimest ja keskmine pensionitulu kuus on 787 eurot. Töötute arv oli 30.11.2024 seisuga 224 inimest, mis on 8 inimest vähem, kui aasta alguses.

Maa-amet viis läbi 2022. aastal maa korralise hindamise, mille alusel maa väärtus muutus. Maa hindamise tulemusel määrati maa maksustamishind, mis on aluseks maamaksu määramisel. Anija Vallavolikogu kehtestas 20.06.2024 määrusega nr 55 Anija valla territooriumi maamaksumäärad ja maamaksust vabastamise tingimused 2025. aastaks. Maamaks ei tohi olla varasema aastaga võrreldes suurem kui 10 %. Anija valla territooriumil on maamaksumäärad 0,26 – 0,5 % maa maksustamishinnast aastas. Tulu maamaksust prognoositakse 265 000 eurot, mis on 57 027 eurot rohkem, kui eelneval aastal. Maksutuludest annab ülevaate tabel 2.

 

Tabel 2. Maksutulud

Maksutulu liik

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Muutus %

Tulu füüsilise isiku tulumaksust

8 031 600

8 499 500

467 900

5,8

Tulu maamaksust

207 973

265 000

57 027

27,4

KOKKU

8 239 573

8 764 500

524 927

6,4

 

Tulud kaupade ja teenuste müügist

2025. aasta eelarves on planeeritud kaupade ja teenuste müügitulu kokku 838 154 eurot, mis on 68 648 eurot enam, kui 2024. aastal.

Riigilõivu tulud laekuvad ehitus- ja kasutuslubade eest. Eelarvestatud summa aluseks on 2024. aasta eeldatav tegeliku laekumise prognoos. Seisuga 30.11.2024 on riigilõivu tulu laekunud 13 820 eurot. Riigilõivude tulude tõusu 2025. aastaks ei kavandata.

Kehra Kunstidekooli õppemaksust laekuvate tulude arvestuse aluseks on õppijate arv ja Anija Vallavolikogu määrusega kinnitatud õppetasud. Tulude tõus tuleneb Kehra Kunstidekoolis õppivate õpilaste arvu kasvust. Koolis õpib 239 õpilast (2023. aastal 224 õpilast). Arvestatud on tulude tõus koolitusteenuste osutamisest 9,4 %.

Tulud lasteaedade kohatasudest on lastevanemate poolt makstavad osalustasud. Arvestamise aluseks on laste arv ja Anija Vallavolikogu määrusega kehtestatud kohatasu maksumused, mis on otseselt seotud Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud alampalgaga. Arvestatud on Aegviidu Kooli lasteaia tulu 26 977 eurot, Alavere Lasteaed-Põhikooli lasteaia tulu 29145 eurot ja Kehra Lasteaedade tulu 147 271 eurot. Prognoositud on tulude tõusuks koolieelsete lasteasutuste kohatasudest 1,5 %. Anija Vallavolikogu 21.11.2024 määruse nr 64 „Koolieesetes lasteasutustes lastevanemate poolt kaetavate kulude katmise korra kehtestamine“ muudatuse tulemusena jääb 2025. aastal saamata tulu 4 775 eurot ja suurenevad kulud erisoodustuse maksude näol 3 367 eurot.

 

Lasteaedades ja koolides toitlustamise tulude summa arvestamise aluseks on laste arv ja Anija Vallavalitsuse korraldusega ning haridusasutuste juhi käskkirjaga kinnitatud toidupäeva maksumused. Arvestatud on Aegviidu kooli ja lasteaia tuludeks 20 000 eurot, Alavere kooli ja lasteaia tuludeks 22 490 eurot, Kehra Lasteaedade tuludeks 75 000 eurot ja Kehra Gümnaasiumi tuludeks 19 100 eurot. Arvestatud on tulude tõusuks toitlustamisest 13,9%.

 

Teistelt omavalitsustelt hariduskulude katteks laekuvate tulude arvestamise aluseks on Anija valla haridusasutustes käivate ja õppivate teiste valdade laste arv. Vabariigi Valitsus kehtestab üldhariduskoolide õppekoha ühe kuu tegevuskulu piirmäära. 2024. aastal oli tegevuskulu piirmääraks 102 eurot õpilase kohta kuus. Vallavalitsuse korraldusega kehtestatakse Anija valla lasteaedade kohatasu maksumused. Eelarvestatud on tulu lasteaia kohtasudest 94 175 eurot, põhikooli õppetasudest 75 864 eurot ja gümnaasiumi õppetasudest 17 004 eurot. Teiste omavalitsuste lapsi käib Anija valla lasteaedades 16 last, põhikooli astmes õpib 65 õpilast ja gümnaasiumi astmes 17 õpilast. Teistelt omavalitsustelt hariduskulude katteks tulude tõusuks on arvestatud 11,3%.

Muud tulud haridusalasest tegevusest on eelarvestatud tulud eelkooli osalustasudest ja Kehra Kunstidekooli tulud muusikariistade rentimisest. Tulude tõusu ei kavandata. Eelarvestatud kogusumma on väiksem, kuna 2024. aastal oli arvestatud tuludega Alavere Lasteaed-Põhikooli vilistlaste kokkutuleku osalustasudest.

 

Raamatukogude tasuliste teenuste tuludeks on paljundusteenuste eest laekuvad summad.

Rahva- ja kultuurimajade tulude real on arvestatud ürituste, kontsertide ja kino piletitulu. Arvestamise aluseks on planeeritavad etendused ja üritused. Turu piletimüügi tuludeks on arvestatud 4 000 eurot ja aluseks on võetud 2024. aasta tegelik laekumine. Aegviidu Tervisedepoo müügituluks on arvestatud 10 000 eurot. Tulude tõusu ei kavandata.

 

Sotsiaalabialase tegevuse tuludeks on koduhooldusteenuse tulud arvestusega keskmiselt 92 eurot kuus, Sostiaalkindlustusametilt laekuvad tulud erihoolekande teenuste eest arvestusega 1851 eurot kuus ja päevahoiu-, pesupesemise- ja duššiteenuste eest 930 eurot. Tulude tõusu ei kavandata.

 

Üürisummade arvestamise aluseks on Anija Vallavolikogu määrusega kinnitatud eluruumide üüri piirmäärad ja lisaks tasuvad üürnikud kommunaalkulud. Valla omandis on 26 korterit, millest 5 ei ole hetkel välja üüritud. Lisaks on sotsiaalpinnad Kehras Kose mnt 22 sotsiaalmajas - 29 elamispinda, millest viis on kuni 12.01.2025 perekodu kasutuses. Aegviidus Piibe mnt 12 sotsiaalmajas on 24 elamispinda, millest 14 korterit on välja üüritud. Eluruumide üüritulu on eelarvestatud kokku 25 780 eurot. Mitteeluruumide renditulu saadakse koolides, kultuuri- ja rahvamajades, sotsiaal- ja noortekeskustes ruumide väljarentimisest. Pikaajalisele rendile on antud hoone Kehras F.R. Kreutzwaldi tn 7 Kehra Tervisekeskusele, Kehra Pagarile ja apteegile ning ruumid Kehra vallamaja III korrusel (OÜ Velko AV ja OÜ Raven). Mitteeluruumide rendituluks on planeeritud 15 215 eurot.

 

Üldvalitsemise tuludeks on arvestatud osaühingule Velko AV raamatupidamisteenuse osutamisest saadavad tasud. Raamatupidamisteenust osutatakse osaühingule alates 01.02.2023 vallavalitsuse raamatupidamise osakonna poolt. Tulude tõusu ei kavandata.

Keskkonnalase tegevuse tuludeks on arvestatud Kehra jäätmejaama opereerimise tegevusteks saadav tasu. Käesoleva aasta detsembris võttis vallavalitsus nimetatud tegevuse üle OÜ Velko AV-lt.

Kaupade ja teenuste müügituludest annab ülevaate tabel 3.

 

 

Tabel 3. Tulud kaupade ja teenuste müügist

Tulu liik

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Muutus %

Riigilõivud

17 000

17 000

0

0,0

Kunstidekooli õppemaks

63 000

68 909

5 909

9,4

Lasteaedade kohatasud

200 415

203 393

2 978

1,5

Toitlustamisteenus

119 920

136 590

16 670

13,9

Omavalitsustelt hariduskulude katteks

168 117

187 043

18 926

11,3

Muud tulud haridusalasest tegevusest

10 325

1 850

-8 475

-82,1

Raamatukogude tasulised teenused

400

500

100

25,0

Rahva- ja kultuurimajade tulud

15 500

6 000

-9 500

-61,3

Turism

10 000

10 000

0

0,0

Muud vaba aja tegevusest tulud

5 500

4 000

-1 500

-27,3

Sostiaalabialase tegevuse tulud

25 138

24 242

-896

-3,6

Üüri- ja renditulud

37 325

43 015

5 690

15,2

Kommunaalkulude katteks tulud

70 070

70 070

0

0,0

Tulud üldvalitsemisest

15 780

15 780

0

0,0

Tulud keskkonnalasest tegevusest

11 016

49 762

38 746

351,7

KOKKU

769 506

838 154

68 648

8,9

 

Saadud toetused

2025. aastaks on eelarvestatud sihtotstarbelisi tegevustoetuseid kokku 4 302 346 eurot, millest riigi poolt eraldatud toetus- ja tasandusfondist eraldatav toetus on 4 036 330 eurot ja muud tegevuskulude sihtfinantseerimise tulud 266 016 eurot. Riigieelarvest eraldatava toetuse eelarvestatud summad ei ole eelarve projekti koostamise ajaks Vabariigi Valitsuse poolt kinnitatud.

 

Tasandus- ja toetusfondi ühtne eesmärk on tagada kohalikele omavalitsustele piisavad vahendid kohalike elu küsimuste üle iseseisvalt otsustamiseks.

Toetusfondist raha jaotatakse KOV-idele kooskõlas toetusfondi määrusega. Vahendid eraldatakse vallale üldhariduskoolide hariduskulude katmiseks, koolieelsete lasteasutuste toetuseks, sotsiaaltegevusteks, noorte huvialategevusteks ja kohalike teede hooldamiseks.

Tasandusfond on mõeldud valdade ja linnade eelarveliste võimaluste ühtlustamiseks ja vahendid jaotatakse vastavalt riigieelarve seadusele. Eraldatud summast kaetakse matuste toetuste kulud, valla eeskostel olevate laste asendus-ja järelhooldusteenuste kulud ning eakate hoolekandeasutuste kulud.

Koolide hariduskulude katmiseks eraldatava summa arvestuse aluseks on õpetajate palga alammäär, tavaõppel õppivate õpilaste arv ja tõhustatud ning erituge vajavate õpilaste arv. Anija valla üldhariduskoolides õpib kokku 10.11.2024 andmetel põhikooli astmes 602 õpilast (2023. aastal 576), kelledest tavaõppel 556 õpilast (2023. aastal 538) ja eriõppekava alusel 46 õpilast (2023. aastal 38). Gümnaasiumi õppel on 70 õpilast (2023. aastal 80). Toetusfondist üldhariduskoolide pidamiseks antava toetuse jaotuse summad on esialgsed ja Vabariigi Valitsuse poolt kinnitamata.

Sostiaaltoetusteks eraldatavate summade arvestuse aluseks on toetust vajavate isikute/perede arv. Saadav toetus on mõeldud sotsiaaltoetuste maksmise korraldamiseks, raske ja sügava puudega laste hoiu teenusteks ning toimetulekutoetuste maksmiseks.

Alates 2025. aastast nähakse toetusfondis ette uus toetuse liik - vaimse tervise edendamise toetus.

Vahendid on mõeldud vaimse tervise teenuse korraldamise rahastamiseks, et aidata parandada teenuste kättesaadavust. KOV võib toetust kasutada vaimse tervise teenuse, s.o psühhosotsiaalse ja psühholoogilise abi kättesaadavuse edendamiseks, nt psühholoogiline nõustamine, pereteraapia, hingehoidlik nõustamine, mänguteraapia jms. Selle teenusega on muu hulgas hõlmatud ka näiteks üldhooldusteenust saavad inimesed. See toetus ei ole mõeldud näiteks vaimse tervise teenuse või psühholoogilise abi osutamiseks üldhariduskoolis ja koolieelses lasteasutuses tugispetsialisti tegevusena.

Lasteaiaõpetajate palkade säilitamiseks üldhariduskooli õpetaja palga tasemel, eraldab riik vahendid toetusfondi kaudu. Toetus on abiks, et maksta lasteaiaõpetajatele vähemalt 90 % üldhariduskooli õpetaja töötasu alammäärast, magistrikraadiga või sellega võrdsustatud tasemega lasteaiaõpetajatele vähemalt 100 % üldhariduskooli õpetaja töötasu alammäärast. Anija valla lasteaedades käib 10.11.2024 seisuga 345 last (2023. aastal 351 last).

Noorte huvitegevuseks eraldatava toetuse eesmärgiks on suurendada laste ja noorte (7-19 aasta vanused) osalemise võimalusi huvihariduses ja huvitegevuses läbi mitmekesisuse ja kättesaadavuse parandamise. Saadava toetuse summa arvestamise aluseks on majanduslikes raskustes olevate perede laste arv ning laste ja noorte arv vallas.

Kohalike teede korrashoiu toetuse summa arvestamise aluseks on teeregistris olevad teed: maanteid on kokku 143 km ja tänavaid kokku 33 km.

Lisaks on KOV-idel võimalus taotleda projektipõhiselt toetuseid mitmetest meetmetest. Tegevuskulude sihtfinantseerimise tuluna on kajastatud eelarveprojekti koostamise ajal teadaolevate toetuste eraldused ja planeeritavad toetuste taotlused 2025. aastal.

 

Sihtfinantseerimise tuluna on arvestatud:

Haridus- ja Teadusministeeriumilt toetus põhikooli statsionaarses õppes eesti keele ja eesti keeles õpetavate õpetajate lisatöö keelekümblusõpilaste eesti keeles õppimise valmiduse suurendamiseks, liikumise ja loodusvaldkonna õppevahendite soetamiseks ning arvutite ja lisaseadmete soetamiseks koolidele;

Riigi Tugiteenuste Keskuselt kliima- ja energiakava koostamiseks;

Kaitseministeeriumilt Soodla harjutusvälja kasutamisega kaasneva olulise häringu hüvitis;

Harjumaa Omavalitsuste Liidult noorte tugisüsteemi ja terviseprojekti tulud;

Põllumajanduse Registrite ja informatsiooni Ametilt Euroopa Liidu toiduprogrammi raames koolipiima ja -puuvilja toetus;

SA Keskkonnainvesteeringute Keskuselt loodushariduse õppeprogrammideks;

Kultuuriministeeriumilt kultuuritöötajatele palgatoetus

Toetus kriisivalmiduse tõstmiseks.

 

Eelarvestatud toetustest annab ülevaate tabel 4.

 

Tabel 4. Saadud toetused

Toetuse liik

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Muutus %

Toetus- ja tasandusfond kokku

4 018 549

4 036 330

17 781

0,4

s.h. haridustoetus

2 640 892

2 747 864

106 972

4,1

  lasteaedadele tööjõukulude toetus

118 815

119 129

314

0,3

  huvihariduse ja -tegevuse toetus

90 514

79 568

-10 946

-12,1

  toimetulekutoetused

124 775

146 087

21 312

17,1

  abivajadusega laste toetus

12 043

15 207

3 164

26,3

  vaimse tervise edendamise toetus

0

10 417

10 417

100,0

  kohalike teede hoiu toetus

213 633

213 633

0

0,0

  rahvastiku toimingute kulude hüvitis

229

0

-229

-100,0

  tasandusfond

817 648

704 425

-113 223

13,8

Toetused tegevuskuludeks kokku

249 657

266 016

16 359

6,6

s.h. Haridus- ja Teadusministeerium

92 584

121 901

29 317

31,7

  Rahandusministeerium

14 632

19 200

4 568

31,2

  Kaitseministeerium

57 100

57 100

0

0,00

  Sotsiaalministeerium

25 526

0

-25 526

-100,0

  Kultuuriministeerium

5 015

9 000

3 985

79,5

  Siseministeerium

9 516

9 493

-23

-0,2

  Keskkonnainvesteeringute Keskus

1 600

680

-920

-57,5

  Põllumajanduse Registrite ja Inf.Amet

17 000

16 000

-1 000

-5,9

  Harju Keskraamatukogu

9 469

9 469

0

0,00

  Harjumaa Omavalitsuste Liit

5 000

22 623

17 623

352,5

  Muud toetused

12 215

550

-11 665

-95,5

KÕIK TOETUSED KOKKU

4 268 206

4 302 346

34 140

0,8

 

Muud tulud

2025. aasta eelarvesse on planeeritud muud tegevustulud kokku 270 000 eurot, mis on 39 800 eurot rohkem kui 2024. aastal. Muude tuludena on arvestatud tulud keskkonnatasudest, sh kaevandamisõiguse tasud, vee erikasutuse tasud ja saastetasud. Keskkonnatasud on riigi jaoks omanikutulu ja KOV-de jaoks keskkonnahäiringu kompensatsioon. Keskkonnatasude määrad ja jaotus on kehtestatud keskkonnatasude seadusega. Valla territooriumil toimub kaevandamine neljas karjääris: Soodla liivakarjääris, Soodla II liivakarjääris, Raudoja liivakarjääris ja Poolvahe II liivakarjääris. Neist kõige aktiivsemalt Soodla II liivakarjääri 15-ndas plokis. KOV-idele laekuv kaevandamisõiguse tasumäär ja vee erikasutuse tasumäärad ei muutu. Tulude arvestamise aluseks on 2024. aasta tegelik laekumine. Tegelik keskkonnatasude laekumine sõltub välja kaevatud maavarade kogustest.

Trahvituludena oli arvestatud ettekirjutistega määratud trahvinõuded.

Muude tulude laekumisest annab ülevaate tabel 5.

 

Tabel 5. Muud tulud

Tulu liik

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Muutus %

Kaevandamistasu

100 000

120 000

20 000

20,0

Vee erikasutuse tasu

130 000

150 000

20 000

15,4

Trahvid

200

0

-200

-100

Kokku muud tulud

230 200

270 000

39 800

17,3

 

 

Põhitegevuse kulud

2025. aasta eelarvesse on planeeritud põhitegevuse kulud kokku 14 067 831 eurot, mis on 758 661 eurot enam, kui 2024. aastal ehk kulud suurenevad 5,7 %. Põhitegevuse kulud koosnevad makstavatest toetustest, tegevuskuludest ja muudest kuludest.

Toetuste maksmiseks on planeeritud kokku 1 176 025 eurot, mis on võrreldes 2024. aastaga suurem 30 564 euro võrra ehk 2,7 %. Valla eelarvest makstakse toetuseid füüsilistele isikutele (sotsiaaltoetused, peretoetused) ja juriidilistele isikutele (liikmemaksud, osalustasud, tegevustoetused, vt tabel 7 ja 8).

Tegevuskuludeks on planeeritud kokku 12 891 806 eurot, mis on võrreldes 2024. aastaga suurem 728 097 euro võrra ehk 5,0 %. Tegevuskulud koosnevad personalikuludest ja majandamiskuludest.

Personalikulude eelarve kokku on 8 570 954 eurot, mis on 301 998 euro võrra ehk 3,7 % enam, kui 2024. aastal. Haridusasutuste õpetajatele palgatõusu planeeritud ei ole. Teistele töötajatele on eelarvestatud palgatõusuks ca 100 eurot kuus. Lisaks on arvestatud täiendavaid ametikohti. Personalikulude arvestamise aluseks on:

1) Anija Vallavolikogu 24.11.2022 määrus nr 20 „Anija Vallavalitsuse teenistujate ja hallatavate asutuste töötajate palgajuhend“.

2) Vabariigi Valitsuse 15.06.2024 määrus 124 „Põhikooli ja gümnaasiumi õpetajate töötasu alammäär“.

3) Vabariigi Valitsuse 19.12.2024 määrus 87 „Töötasu alammäära kehtestamine“.

Personalikulud moodustavad kogu põhitegevuse tuludest 60,5 % (2024. aastal 61,2 %). Naabervaldadel on vastav osakaal 2024. aasta andmetel 58-63 % ja Harjumaa keskmine 53,1 %.

Majandamiskulude eelarve kokku on 4 178 602 eurot, mis on võrreldes 2024. aastaga suurem 415 875 euro võrra ehk 11,1 %. Planeeritud on muuhulgas ka käibemaksumäära tõusust tulenev kulude suurenemine.

Muude kuludena kajastatakse reservfondi suunatud summa 141 750 eurot, mis on 1 % valla eelarve põhitegevuse tuludest ja riigilõivude maksmiseks 500 eurot, kokku summa 142 250 eurot.

Kulude rühma osakaal kogu põhitegevuse kuludest on toodud tabelis 6. Detailsem info kulude muutustest ja sisust tegevusalade lõikes on toodud alljärgnevates alapeatükkides.

 

Tabel 6. Põhitegevuse kulud

Põhitegevuse kulu rühm

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Muutus %

Antavad toetused tegevuskuludeks kokku

1 145 461

1 176 025

30 564

2,7

sh sotsiaalabitoetused füüsilistele isikutele

709 040

674 449

-34 591

-4,9

  sihtotstarbelised toetused jur. isikutele

436 421

501 576

65 155

14,9

Muud tegevuskulud kokku

12 163 709

12 891 806

728 097

5,0

sh personalikulud

8 268 956

8 570 954

301 998

3,7

  majandamiskulud

3 762 727

4 178 602

415 875

11,1

  muud kulud

132 026

142 250

10 224

7,7

Põhitegevuse kulud kokku

13 309 170

14 067 831

758 661

5,7

 

Antavad toetused füüsilistele isikutele

2025. aasta eelarves on planeeritud maksta füüsilistele isikutele toetuseid kokku summas 674 449 eurot, mis on 34 591 eurot vähem, kui 2024. aastal.

Sünnitoetusteks on arvestatud vahendeid 46 toetuse osamakse väljamaksmiseks. Toetuse suurus on 800 eurot, mis makstakse välja kahes osas.

Ranitsatoetuste maksmiseks on arvestatud 70 lapsega. Toetuse suurus on 150 eurot.

Sõidusoodustuste eelarve vahenditest soetatakse Elroni rongi perioodikaardid õpilastele kodust kooli ja koolist koju sõitmiseks.

Õppetoetusteks eelarvestatud summa sisaldab kooli lõpetamisel medalistidele kinkimiseks kinkekaartide soetamise kulu.

Matusetoetuste maksmiseks on eelarvestatud 80 isikut. Toetuse suurus on 250 eurot.

Eakate pikaajalise hoolduse toetuste maksmiseks on arvestatud 51 inimest, toetuse summa kuus 33 150 eurot. Toetused makstakse hooldekodudele.

Erijuhtude sotsiaalmaksu makstakse mittetöötavate hooldajate eest. Sotsiaalmaksu kuumäär ühe hooldaja eest on 270,60 eurot kuus. Arvestatud on kolme isiku eest makstav erijuhtude sotsiaalmaks.

Füüsilistele isikutele makstavad toimetulekutoetused kaetakse riigi poolt eraldatavate vahendite arvelt. Eelarvestatud summad on esialgsed ja võivad muutuda.

Täpsema ülevaate makstavatest toetustes annab tabel 7.

 

Tabel 7. Toetused füüsilistele isikutele

Toetuse liik

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Lastetoetused kokku

68 150

70 500

2 350

s.h. sünnitoetus

36 800

36 800

0

  koolitoetus

700

700

0

  tervisetoetus lastega peredele

100

0

-100

  laagritoetus

200

200

0

  ranitsatoetus

9 750

10 500

750

  kommipakid jõuludeks

5 000

5 500

500

  sõidusoodustused

6 000

6 000

0

  toetus hooldusperedele

5 400

6 000

600

  toitlustustoetus

2 700

3 300

600

  õppetoetused

1 500

1 500

0

Sotsiaalabi toetused kokku

640 890

603 949

-36 941

s.h. matusetoetus

19 500

20 000

500

  küttetoetus

1 000

1 000

0

  erakorraline toetus

1 000

1 000

0

  igapäevase toimetuleku toetus

1 300

1 300

0

  ravitoetus

600

600

0

  transporditoetus

200

200

0

  hooldajatoetus

22 320

22 320

0

  riiklik toimetulekutoetus

171 364

146 087

-25 277

  eakate hooldekodude toetus

398 000

398 000

0

  erijuhtude sotsiaalmaks

17 226

9 742

-7 484

  üürikulude toetus

4 880

0

-4 880

  sünnipäeva toetus

0

200

200

Aukodanike preemiad

3 500

3 500

0

Kokku toetused füüsilistele isikutele

709 040

674 449

-34 591

 

Antavad toetused juriidilistele isikutele

2025. aasta eelarvesse on planeeritud anda toetuseid juriidilistele isikutele kokku 501 576 eurot, mis on 65 155 eurot enam, kui varasemal aastal. Sellel eelarve kulureal kajastatakse makstavad liikmemaksud ja dotatsioonid, toetused vabaühendustele ja sihtasutustele.

Harjumaa Omavalitsuste Liidule makstav tegevustoetus koosneb püsivosast 8 948 eurot aastas ja on kõigile KOV-idele ühesuurune ning sellele lisandub üks euro iga valla elaniku kohta. Eelarves on arvestatud selleks 6 399 eurot. Summa täpsustub 2025. aasta alguses.

Eesti Linnade ja Valdade Liidu liikmemaksuks on arvestatud 1 876 eurot.

MTÜ-le Ida-Harju Koostöökoda makstake Leader tegevusgrupi tegevustoetust liikmemaksu näol, kokku summas 4 952 eurot. Arvestuse aluseks on elanike arv. Koostöökoja liikmemaksu arvestamise aluseks on 77 eurosenti elaniku kohta. Summa täpsustub 2025. aasta alguses.

MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse aasta liikmemaks on 8 760 eurot ja lisaks makstakse dotatsiooni ühis- ja koolitranspordi eest kokku summas 242 027 eurot.

Sihtasutusele Anija Valla Spordimaailm antakse toetust valla spordiklubidele noorsportlaste tegevuse toetamiseks 36 280 eurot. Toetussumma arvestamise aluseks on õpilaste pearaha 150 kuni 180 eurot ja aluseks on spordiklubide poolt esitatud laste nimekirjad treeningutel osalejate kohta.

Sihtasutusele Anija Mõisa Haldus on eelarvestatud tegevustoetuseks 85 000 eurot.

Osaühingule Sõnumitooja eelarvestatud toetuse summa arvestamise aluseks on 4,80 eurot ühe valla elaniku kohta. Summa täpsustub 2025. aasta alguses.

MTÜ-le Kehra Raudteejaam eraldatakse toetust 20 200 eurot muuseumi tegevuskulude katteks ja 600 eurot projekti omaosaluseks. Tegevustoetuse eraldamise aluseks on 19.02.2010 Anija Vallavolikogu protokolliline otsus ja MTÜ taotlus.

MTÜ-le Spordiklubi Kehra Käsipall esindusmeeskonnale on eelarvestatud tegevustoetuseks 35 000 eurot.

MTÜ-le Kehra Nukk tegevuse jätkamiseks eraldatakse tegevustoetust 3 000 eurot.

Teistele vabaühendustele tegevustoetuseks vahendeid ei eraldata. Eelarvestatud on 3 000 eurot külade toetusteks ja 3 500 eurot positiivse otsuse saanud projektide omaosaluse kaasfinantseerimiseks.

Ühekordset toetust eraldatakse Aegviidu Aleksandri kogudusele, Harju-Jaani Ristija Johannese kogudusele ja Kehra kogudusele kokku summas 2 500 eurot.

MTÜ-le Spordiklubi Presidendirada, Eesti Muusikakoolide Liidule, Eesti Avatud Noortekeskuse Ühendusele ning Eesti Laste ja Noorte Hoolekandeasutuste Ühendusele makstakse liikmemaksu.

 

Detailsem info makstavatest toetustest on toodud tabelis 8.

 

Tabel 8. Toetused juriidilistele isikutele

Toetuse saaja

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Selgitus

Harjumaa Omavalitsuste Liit

15 347

15 347

0

liikmemaks

Eesti Linnade ja Valdade Liit

1 876

1 876

0

liikmemaks

Ida-Harju Koostöökoda

4 952

4 952

0

liikmemaks

Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus

214 411

250 787

36 376

liikmemaks

Kesk-Eesti Jäätmehoolduskeskus

7 525

7 750

225

liikmemaks

SA Anija Valla Spordimaailm

36 000

36 280

280

treeningute toetus

SA Anija Mõisa Haldus

72 000

85 000

13 000

tegevustoetus

Sõnumitooja OÜ

30 140

30 140

0

tegevustoetus

MTÜ Kehra Raudteejaam

16 560

20 800

4 240

tegevustoetus

MTÜ Spordiklubi Kehra Käsipall

27 000

35 000

8 000

tegevustoetus

Vabaühendused

6 500

6 500

0

tegevustoetus

Kogudused

2 500

2 500

0

ühekordne toetus

MTÜ Presidendirada

1 000

1 000

0

liikmemaks

Eesti Muusikakoolide Liit

246

250

4

liikmemaks

Eesti Avatud Noortekeskuste Ühendus

225

255

30

liikmemaks

Eesti Laste ja Noorte Hoolekandeasutuste Ühendus

139

139

0

liikmemaks

MTÜ Kehra Nukk

0

3 000

3 000

tegevustoetus

Kokku toetused juriidilistele isikutele

436 421

501 576

65 155

 

 

Muud tegevuskulud

2025. aasta eelarvesse on planeeritud muudeks tegevuskuludeks kokku 12 891 806 eurot, mis on 728 097 euro võrra enam kui 2024. aastal ehk tõus 5,0 %. Tegevuskulud koosnevad personalikuludest, majandamiskuludest ja muudest kuludest.

Personalikuludeks eelarve summa kokku on 8 570 954 eurot, mis on 301 998 euro võrra suurem kui 2024. aastal, kasv 3,7 %. Personalikulude summa hulgas on sotsiaalmaksu protsendiks arvestatud 33 % ja tööandja töötuskindlustusmakse 0,8 %. Detailsema ülevaate personalikulude muutustest tegevusalade lõikes on toodud allpool alapeatükkides.

Majandamiskuludeks eelarvestatud summa kokku on 4 178 602 eurot, mis on 415 875 eurot rohkem kui 2024. aastal, kasv 11,1 %. Detailsema ülevaate majandamiskulude muutustest tegevusalade lõikes on toodud allpool alapeatükkides.

Muude kulude real on kajastatud reservfondi eraldatud summa 141 750 eurot, mille arvestamise aluseks on Anija valla finantsjuhtimise korra alusel 1 % põhitegevuse tuludest. Reservfond moodustatakse iga-aastaselt vallaeelarve kulude koosseisus, mille üldiseks põhimõtteks on ettenägematute olukordade ilmnemisel planeerimata tegevuste ja kohustuste täitmine Anija Vallavalitsuse otsuse alusel. Lisaks on eelarvestatud 500 eurot riigilõivude tasumiseks.

Tegevusalade viisi eelarvestatud summad ja osakaal kogu tegevuskuludest on toodud tabelis 9.

 

Tabel 9. Tegevuskulud tegevusalade viisi

Tegevusala

2024. aasta eelarve

Osakaal %

2025. aasta eelarve

Osakaal %

Üldvalitsemine

605 701

5,0

686 678

5,3

Riigikaitse

0

0

9 493

0,1

Avalik kord ja julgeolek

52 856

0,4

53 503

0,4

Majandus

585 650

4,8

670 166

5,2

Keskkonnakaitse

682 883

5,6

796 515

6,2

Elamu- ja kommunaalmajandus

161 370

1,3

157 700

1,2

Tervishoid

2 800

0,0

13 478

0,1

Vaba aeg, kultuur, sport

1 162 642

9,6

1 160 952

9,0

Haridus

7 740 041

63,7

8 081 005

62,7

Sotsiaalne kaitse

1 037 740

8,5

1 120 066

8,7

Reservfond ja muud kulud

131 526

1,1

142 250

1,1

Kokku tegevuskulud

12 163 209

100,0

12 891 806

100,0

 

Üldvalitsemise kulud

2025. aasta eelarvesse on planeeritud üldvalitsemise tegevuskuludeks 686 678 eurot, mis on 80 977 eurot ehk 13,4 % enam kui 2024. aastal.

Anija Vallavolikogu eelarves on planeeritud taastada 2023. aasta maht.

Vallavalitsuse eelarvesse on kavandatud infoturbestandardi juurutamise kulud ja Harjumaa omavalitsuspäeva korraldamisega seotud kulud.

Üldvalitsemise kulude detailsem liigitus on toodud tabelis 10.

Tabel 10. Üldvalitsemise kulud

Tegevusala nimetus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Vallavolikogu

48 300

70 437

22 137

Vallavalitsus

384 529

434 739

50 210

Raamatupidamine

158 240

167 502

9 262

Valimised

14 632

14 000

-632

Kokku üldvalitsemise kulud

605 701

686 678

80 977

Riigikaitse ja avalik kord ja julgeolek

2025. aasta eelarve riigikaitse ja avaliku korrale ja julgeolekule on kokku 62 996 eurot, mis on 10 140 eurot ehk 19,2 % enam kui 2024. aastal. Riigikaitse tegevusala all on eelarves kavandatud kriisivalmiduse projekti vahendid.

Detailsema info kuludest annab tabel 11.

 

Tabel 11. Riigikaitse ja avaliku korra ja julgeoleku kulud

Tegevusala nimetus

2024 aasta eelarve

2025 aasta eelarve

Muutus eurodes

Riigikaitse

0

9 493

9 493

Avalik kord ja järelevalve

52 856

53 503

647

Kokku avaliku korra kulud

52 856

62 996

10 140

 

Majandus

2025. aasta eelarve majanduse tegevusvaldkonnas on kokku 670 166 eurot, mis on 84 516 eurot ehk 14,4 % rohkem, kui 2024. aastal.

Maakorralduse tegevusala real on eelarvestatud maa- ja teespetsialisti tööjõukulud ja nimetatud tegevustega seotud majandamiskulud.

Ehituse tegevusala real on eelarvestatud ehitus- ja hankespetsialisti, arhitekt-planeeringuspetsialisti ja ehitusreferendi tööjõukulud ning nende tegevustega seotud majandamiskulud. Lisaks Kehra linna keskosa detailplaneeringu kulud ja Aegviidu koolihoone ehitusauditi kulud.

Teede ja tänavate remondi eelarves on planeeritud kulud kruusakattega teede hoolduseks ja greiderdustöödeks, tolmutõrjeks, asfaltteede ja -platside aukude parandustöödeks, liiklusmärkide ja -tähiste soetamiseks ning jalgrattaparklate ja kergliiklusteede hooldusteks. Suuremamahulised remondi- ja pindamistööd vastavalt kinnitatud teehoiukavale on eelarvestatud investeerimisosas (vt. tabel 19).

Turismi tegevusvaldkonna kuludena on eelarvestatud Aegviidu Tervisedepoo tegevuskulud, Aegviidu terviseradade valgustuse kulud ja maa rendi maksed. Eelarvestatud summa väheneb, sest avalike supluskohtade hoolduskulud ja vee analüüside teostamise kulud ning avalike mänguväljakutega seotud kulud on kajastatud vaba aja tegevusvaldkonna all.

Üldmajanduslike arendusprojektide kuludeks on arendusvaldkonna tegevuste elluviimine, sh arendusjuhi personalikulud. Arendustegevuse all kajastatakse ka koostöö ja võrgustamise eesmärgil tehtud kulud, ettevõtluse-, tööhõive- ja kommunikatsioonitegevuse ning kodanikkonna arendamiseks tehtavad kulud. Eelarvestatud on arendusjuhi 1,0 ametikoha personalikulud ja kliimakava koostamise teenustasu.

Majanduse halduse real on eelarvestatud majandusspetsialisti, autojuhi jt majandusega seotud töötajate personalikulud ja nende tegevustega seotud majandamiskulud sh autode ja väikebussi rendi- ja hoolduskulud.

Detailsema info majanduse tegevusvaldkonna kuludest tegevusalade viisi annab tabel 12.

 

Tabel 12. Majanduse tegevusvaldkonna kulud

Tegevusala nimetus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Maakorraldus

37 488

40 085

2 597

Ehitus

120 580

133 857

13 277

Teede- ja tänavate remont

186 550

190 450

3 900

Turism

47 156

41 366

-5 790

Üldmajanduslik arendus

17 366

69 920

52 554

Majanduse haldus

176 510

194 488

17 978

Kokku majanduse kulud

585 650

670 166

84 516

 

Keskkonnakaitse

2025. aasta eelarve keskkonnakaitse tegevusvaldkonna kuludeks kokku on 794 107 eurot, mis on 111 224 eurot ehk 16,3 % enam kui 2024. aastal.

Jäätmekäitluse eelarve summa sisaldab jäätmejaama majandamisega seotud kulutusi, jäätmete koristamise, kogumise ja veoga seotud kulutusi. Jäätmejaama opereerimise võttis vallavalitsus üle 01.12.2024.

Avalike alade puhastuse eelarve sisaldab kulutusi libedusetõrjeks ning tänavate ja kergliiklusteede puhastustöödeks.

Heitveekäitluse eelarve sisaldab kulutusi Kehra linna sademevee ärajuhtimisega seotud hooldustöödele, kraavide puhastamisele ja süvendamisele ning truupide korrashoiule.

Haljastuse tegevusala real on eelarvestatud kulud heakorratöödeks, muruniitmiseks ning Alavere ja Pikva pargi hoolduseks.

Keskkonnakaitse halduse eelarves kajastatakse keskkonnaspetsialisti personalikulud ja nimetatud tegevusega seotud majandamiskulud.

Detailsem info keskkonnakaitse kuludest tegevusalade viisi on toodud tabelis 13.

Tabel 13. Keskkonnakaitse tegevusvaldkonna kulud

Tegevusala nimetus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Jäätmekäitlus

14 450

42 012

27 562

Avalike alade puhastus

410 000

475 000

65 000

Heitveekäitlus

22 360

27 900

5 540

Haljastus

206 073

220 797

14 724

Keskkonnakaitse haldus

30 000

30 806

806

Kokku keskkonnakaitse kulud

682 883

796 515

113 632

 

 

Elamu- ja kommunaalmajandus, tervishoid

2025. aasta eelarve elamu- ja kommunaalmajanduse tegevusvaldkonna kuludeks kokku on 171 178 eurot, mis on 7 008 eurot ehk 4,3 % enam, kui 2024. aastal.

Elamumajanduse arendamise tegevusala real on kajastatud vallale kuuluvate korterite majandamisega seotud kulud ja kommunaalkulud. Eelarvesse on lisatud vahendid korterite remondikuludeks.

Tänavavalgustuse tegevusala real on kajastatud tänavavalgustusega seotud hooldus- ja remonttöödeks kokku summas 14 000 eurot, valgustuspostide rendikuludeks 6 600 eurot ja elektrienergia tarbimise kulud 40 000 eurot. Eelarvele on lisatud vahendid ettenägematuteks avariitöödeks 1 500 eurot.

Muu kommunaalmajanduse tegevusala real on kajastatud rendile antud hoonete ja ruumide majandamis- ning kommunaalkulud.

Tervishoiu tegevusala real on kajastatud tervisekeskuse hoonega seotud hoolduskulud: soojussõlme hooldus, elektrikäidu teenus, ventilatsiooniseadmete hooldus, ATS seadmete hooldus, lifti hoolduskulud ja hoone kindlustuskulud.

Lisandunud on avalike tervishoiuteenuste kulud, mis on mõeldud vaimse tervise teenuse korraldamiseks, et aidata parandada teenuste kättesaadavust. Vahendid selleks eraldatakse riigi poolt toetusfondi kaudu.

Detailsem info elamu- ja kommunaalmajanduse kuludest tegevusalade viisi on toodud tabelis 14.

 

 

 

Tabel 14. Elamu- ja kommunaalmajanduse ning tervishoiu tegevusvaldkonna kulud

Tegevusala nimetus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Elamumajanduse arendamine

40 800

39 800

-1 000

Tänavavalgustus

63 100

62 100

-1 000

Muu elamu-ja kom.majandus

57 470

55 800

-1 670

Üldmeditsiiniteenused

2 800

3 000

200

Avalikud tervishoiuteenused

0

10 478

10 478

Kokku elamu- ja kom.kulud

164 170

171 178

7 008

 

Vaba aeg, kultuur ja sport

2025. aasta eelarve vaba aja-, kultuuri- ja spordi tegevusvaldkonna kuludeks kokku on 1 160 952 eurot, mis on 1 690 eurot vähem kui 2024. aastal.

Sporditegevuse eelarve real kajastatakse spordisaalide ja -rajatiste kasutamise eest makstavat summat, Anija valla osalust projekti „Kõrvemaa Rattaring“ tegevuskuludes ja kolme valla ühise tegutsemise lepingu alusel suusa- ja terviseradade hoolduse osamakse.

Puhkeparkide eelarve sisaldab avalike mänguväljakute hooldust ja remonti ning supluskohtade hoolduskulusid. Eelneval aastal oli kajastatud turismi tegevusala all.

Noortekeskuse eelarve real on arvestatud töötajate personalikulud, hoone majandamiskulud, Aegviidu noortekeskuse avamisega seotud kulud ja muud noortega seotud tegevuskulud. Eelarvestatud summa on väiksem, sest varasema aasta summa sisaldas ka projektide kulutusi.

Noorte huvialategevuseks eraldatakse vahendid riigi poolt toetusfondi kaudu sihtotstarbeliselt. Esialgsete andmete alusel eraldatakse raha 10 % vähem, kui varasemal aastal. Toetusraha abil tagatakse, et noortel oleks võimalik osaleda vähemalt kultuuri, spordi ning loodus-täppisteaduse ja tehnoloogia valdkondade huviringides. Riigi poolt eraldatud summa on eelarvestatud esialgsete andmete alusel.

Raamatukogude eelarves on planeeritud muuhulgas teavikute soetamised kokku summas 26 500 eurot. Lisaks komplekteeritakse teavikuid raamatukogudele Harju Maakonnaraamatukogu kaudu summas 9 469 eurot.

Anija Valla Kultuurikeskuse eelarve sisaldab lisaks Kehra rahvamaja tegevuskuludele ka kulusid Aegviidu, Alavere ja Voose rahvamaja tegevusteks.

Kalmistu eelarve sisaldab Aegviidu kalmistutega seotud tegevuskulusi.

Detailsem info vaba aja-, kultuuri- ja sporditegevuse kuludest on toodud tabelis 15.

 

Tabel 15. Vaba aja-, kultuuri- ja spordi tegevusvaldkonna kulud

Tegevusala nimetus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Sporditegevus

316 725

316 725

0

Puhkepargid

0

30 790

30 790

Noortekeskus

138 160

127 375

-10 785

Noorte huvitegevus

113 684

79 568

-34 116

Anija valla noortekogu

1 600

1 500

-100

Avalike raamatukogude komplekt.

9 469

9 469

0

Anija Valla Keskraamatukogu

140 355

145 292

4 937

Aegviidu Vallaraamatukogu

61 220

63 562

2 342

Anija Valla Kultuurikeskus

361 939

364 815

2 876

Kalmistud

19 490

21 856

2 366

Kokku vaba aeg, kultuur, sport

1 162 642

1 160 952

-1 690

 

Haridus

2025. aasta eelarve haridusele kokku on 8 081 005 eurot, mis on 340 964 eurot ehk 4,4 % enam, kui 2024. aastal. Vabariigi Valitsuse 2. jaanuari 2025 korralduse nr 4 andmete alusel eraldatakse riigi poolt 2025. aastaks vahendeid üldhariduskoolidele hariduskulude katteks on 2 747 864 eurot, mis on 106 972 eurot enam, kui eelneval aastal. Tõus tuleneb õpilaste arvu kasvust põhikooli astmes. Õpetajate alampalga tõusu planeeritud ei ole.

Riigi poolt eraldatav hariduskulude toetus gümnaasiumi astme õpetajate tööjõukuludeks on kokku 214 558 eurot, mis ei ole piisav ning valla enda eelarve vahenditest lisatakse juurde 15 730 eurot.

Riigi poolt eraldatav haridustoetus põhikooli õpetajate, õppealajuhatajate ja direktorite tööjõukuludeks kokku on 2 251 966 eurot. Tegelik vajadus on 2 499 679 eurot ehk 10,1 % nimetatud tööjõukuludest kaetakse valla enda eelarve vahendite arvelt.

Teistele omavalitsustele makstakse Anija valla laste eest koolide õppekohatasud ja lasteaia osalustasud.

Koolitranspordi kulude eelarve real on kajastatud Aegviidu, Näpi ja Porkuni koolilaste transpordikulud ja Raasiku Vallavalitsusele makstav bussitranspordi hüvitis.

Koolilõuna kuludeks on arvestatud 195 eurot ühe õpilase kohta aastas ja eelarve tõus tuleneb laste arvu muutustest. Riigipoolne toetuse määr ei muutu võrreldes varasema aastaga. Lisatud on käibemaksumäära tõusust tulenev lisakulu.

Õpilaste majutuskuludeks on arvestatud kuni viie õpilase õpilaskodu tasud.

Hariduse halduse eelarves on arvestatud lisavahendid meeskonnakoolituseks.

Hariduse tegevusvaldkonna eelarved tegevusalade ja asutuste lõikes on toodud tabelis 16.

 

Tabel 16. Hariduse tegevusvaldkonna kulud.

Nimetus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Aegviidu lastaed

458 952

486 792

27 840

Kehra Lasteaiad

2 125 316

1 945 662

-179 654

Alavere lasteaed

121 170

390 993

269 823

Muud lasteaiad

52 938

60 228

7 290

Alavere kool

715 556

731 496

15 940

Aegviidu kool

606 758

697 076

90 318

Muud põhikoolid

91 328

87 188

-4 140

Kehra Gümnaasium

2 857 640

2 944 218

86 578

Muud gümnaasiumid

72 420

65 400

-7 020

Kehra Kunstidekool

416 298

413 029

-3 269

Koolitransport

18 489

11 900

-6 589

Koolitoit

137 414

181 700

44 286

Õpilaskodude tasud

11 844

11 297

-547

Hariduse abiteenused

5 111

0

-5 111

Hariduse haldamine

48 807

54 026

5 219

Kokku hariduse kulud

7 740 041

8 081 005

340 964

 

 Sotsiaalne kaitse

2025. aasta eelarve sotsiaalse kaitse tegevusteks on kokku 1 121 066 eurot, mis on 82 326 eurot ehk 7,9 % enam kui 2024. aastal. Sotsiaalse kaitse tegevusvaldkonna alla planeeritakse kulutused puuetega inimeste tegevustele ja nende hooldajatele, eakate hooldekodude teenustele, koduhooldajatele, laste sotsiaalsele kaitsele ja sotsiaalsele toimetulekule.

Sotsiaalhoolekandeasutustele eakate hooldetasud on eelarvestatud makstavate toetustena (vt. tabel 7).

Eakate sotsiaalse kaitse tegevuste eelarve kulud sisaldavad eakate ja liikumispuudega inimeste sotsiaalteenuseid.

Koduteenuste osutamisega seotud kulude eelarves on planeeritud abivajavate eakatele osutatavate teenused.

Laste ja noorte asendus- ja järelhooldusteenuste eelarve vahenditest kaetakse asendus- ja perekodude kulud. Kulude tõus tuleneb üldisest kohatasude tõusust ja lisaks on planeeritud Kehra perekodu tegevus lõpetada ja asendusteenusele paigutada lapsed teise teenuse pakkuja juurde.

Perekondade sotsiaalse kaitse kuludena oli eelarvestatud peredele tugiteenustega seotud kulud: laste ja lastega perede nõustamisteenused (perelepitus, kriisinõustamine, psühholoogiline nõustamine). Nimetatud personalikuludest üks ametikoht on eelarvestatud 2025. aastal sotsiaalse kaitse halduse eelarves.

Puuetega laste teenusteks on eelarvestatud transpordikulud kooli ja tagasi. Sõidud toimuvad neljal marsruudil: kahel suunal Tallinnas ning Lääne-Virumaal Näpile ja Porkunisse.

Eelarvereal eluasemeteenused sotsiaalsetele riskirühmadele, kajastatakse sotsiaalmaja Kehra Kose mnt 22 ülalpidamiskulud.

Erihoolekande kulude eelarve arvestamise aluseks on teenust vajavate klientide arv. Kulud katab Sotsiaalministeerium.

Sotsiaalse kaitse haldamise eelarves on arvestatud sotsiaalosakonna töötajate personalikulud ja osakonna muud tegevuskulud.

Matusetoetuste eelarve real on kajastatud omasteta lahkunute matmiskulud.

Detailsem info sotsiaalse kaitse tegevusvaldkonna kuludest tegevusalade viisi on toodud tabelis 17.

 

Tabel 17. Sotsiaalse kaitse tegevusvaldkonna kulud

Tegevusala nimetus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Muutus eurodes

Eakate sotsiaalne kaitse

7 600

11 000

3 400

Eakate koduteenused

29 527

43 220

13 693

Asendus- ja järelhooldusteenus

228 280

491 351

263 071

Perekondade ja laste sotsiaalne kaitse

73 847

28 836

-45 011

Laste ja noorte tugisüsteemide projektid

37 026

8 212

-28 814

Perekodu

154 139

9 861

-144 278

Puuetega laste teenused

126 237

91 356

-34 881

Eluasemeteenused riskirühmadele

35 300

35 653

353

Kehra Sotsiaalkeskus

112 753

127 313

14 560

Erihoolekande teenused

24 480

26 086

1 606

Sotsiaalse kaitse haldus

207 551

246 178

38 627

Matusetoetused

1 000

2 000

1 000

Kokku sotsiaalse kaitse kulud

1 037 740

1 121 066

83 326

 

Investeerimistegevus

KOFS-i kohaselt planeeritakse investeerimistegevuse eelarve osas põhivara müügid ja soetused, saadavad ja antavad sihtfinantseerimised põhivara soetusteks, osaluse soetused ja müügid, muude aktsiate ja osade soetused ja müügid, antavad ja tagasilaekuvad laenud ning finantstulud ja -kulud. Seaduses kasutatav põhivara soetuse mõiste sisaldab materiaalse ja immateriaalse põhivara seotust sh raamatupidamise seaduse alusel ka renoveerimist, kuna renoveerimise tulemusena tehakse vara väärtuse tõstmiseks kulutusi, mille järel vara kasutatakse pikema perioodi jooksul kui üks aasta. Investeeringu piirmäär on 10 000 eurot ilma käibemaksuta ja väiksema maksumusega seotused kajastatakse põhitegevuse kuludena.

Põhivara soetus ja põhivara soetamiseks antav sihtfinantseerimine kajastatakse investeerimistegevuse eelarveosas seaduse kohaselt summa miinusmärgiga. Põhivara müük ja põhivara soetamiseks saadav sihtfinantseerimine kajastatakse investeerimistegevuse eelarveosas summa pluss märgiga ning sellele liidetakse finantstulude ja -kulude vahe. Investeerimistegevuse eelarveosa kogusumma leidmine on vajalik eelarve tasakaalu, ülejäägi või puudujäägi õigeks arvestamiseks.

Põhivara müügist 2025. aastal on planeeritud saada tulu 247 700 eurot. Võõrandatakse vallale mittevajalikud korteriomandid ja kinnistud.

Põhivara investeeringud on kavandatud vastavalt valla arengukavale. Investeeringute maht kokku 2 106 750 eurot, millest toetuste vahendite abil 904 480 eurot ja laenu vahenditest 1 202 270 eurot. Detailsem info objektide viisi on toodud tabelis 19.

Põhivara soetusteks antav sihtfinantseerimise eelarvestatud summa on kokku 60 000 eurot, millest 20 000 eurot eraldatakse vallavolikogu otsuse alusel taotluse esitanud vabaühendustele ja 40 000 eurot hajaasustuse programmist toetust taotlejatele.

Finantstuludeks on pangakontodel oleva raha jäägilt saadavad intressid. Eelarvestatud tulude arvestamise aluseks on 2024. aasta tegelik laekumine. Tulude summa on suurem võrreldes varasema aastaga, kuna pangad on tõstnud üleöödeposiidi intressmäärasid.

Finantskuludeks on laenudelt makstavad intressid. Euribori määraks on arvestatud 3,1-3,8 %, millele lisandub krediidiasutuse intressimäär.

2025. aasta investeerimistegevuse koondandmed on toodud tabelis 18.

Tabel 18. Investeerimistegevuse koondsummad

Investeerimistegevus

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Põhivara müük

407 840

247 700

Põhivara soetus

-1 646 654

-1 864 200

Saadav sihtfinantseerimine põhivara seotusteks

583 444

724 480

Antav sihtfinantseerimine põhivara seotusteks

-60 000

-60 000

Osaluse soetus

-408 363

-250 000

Finantstulud

4 500

6 000

Finantskulud

-290 483

-272 810

Kokku investeerimistegevus

-1 409 716

-1 468 830

 

Investeeringuobjektid

2025. aastaks investeeringute maht kokku on 2 106 750 eurot, sh osaühingule Raven makstav reservkapitali sissemakse 250 000 eurot Aegviidu Nikerjärve ÜVK ehitustöödeks.

Eelarvestatud investeeringute aluseks on Anija Vallavolikogu 24.10.2024 määrus nr 63 „Anija valla arengukava aastateks 2023-2028“ kinnitatud lisa nr 1 investeeringute kava

Teede remondiks ja ehitusteks kavandatud objektid on vastavuses Anija Vallavolikogu 19.09.2024 määrus nr 59 „Anija valla teede ja tänavate teehoiukava aastateks 2024-2027“ kinnitatud teehoiukavaga. Kokku investeeringute maksumus 437 440 eurot, millest suurim investeering on Soodla kergliiklustee projekteerimine ja rajamine.

Kehra Gümnaasiumi vajadus lifti järele on olnud päevakorras ammu. Käesoleval õppeaastal õpib mujal koolides 3 liikumispuudega Anija valla last, kellele lifti olemasolul on võimalik pakkuda kohta kodulähedases koolis. Nende laste õppekoha tasude suurus kogu õppeperioodi peale on tänases vääringus ligikaudu 35 000 eurot. Lisaks tagab Anija vallavalitsus lastele transpordi kooli ja koju.

2025. aastaks planeeritud investeeringute objektid koos maksumuste ja finantseerimisallikatega on toodud tabelis 19.

Tabel 19. 2025. aastaks kavandatud investeeringuobjektid

Investeeringuobjekti nimetus

Eelarvestatud maksumus

sellest

laenu vahendid

toetused

Elu- ja looduskeskond

 

 

 

Avalike mänguplatside rajamine ja renoveerimine

30 000

30 000

 

Tuletõrje süsteemide ja veevõtukohtade korrastamine

20 000

20 000

 

Haridus

 

 

 

Aegviidu LA õueala ja kõlakoja pargi uuendamine

25 000

25 000

 

Alavere LA õueala uuendamine

25 000

25 000

 

Aegviidu kooli hoone renoveerimisprojekt ja renov.

120 000

60 000

60 000

Kehra gümnaasiumi lift

95 000

95 000

 

Kehra gümnaasiumi köögi ümberehitus

50 000

50 000

 

Kultuur, sport ja noorsootöö

 

 

 

Alavere kooli ja lasteaia vaheline kõrgendatud künnisega sebra

50 000

50 000

 

Kehra spordihoone remont

130 000

130 000

 

Sotsiaalkeskond

 

 

 

Kogukonnapõhise toetatud eluaseme rajamine Kehrasse

859 310

214 830

644 480

Kommunaalmajandus ja taristu

 

 

 

Aegviidu Nikerjärve ÜVK

250 000

250 000

 

Teehoiukava

237 440

237 440

 

Bussipeatuste ajakohastamine

15 000

15 000

 

Kergliiklustee Soodla-Kõrvemaa projekteerimine ja rajamine

200 000

 

200 000

KOKKU

2 106 750

1 202 270

904 480

 

Antavad ja saadavad toetused põhivara soetusteks

2025. aasta eelarvesse on planeeritud anda põhivara sihtfinantseerimisena toetust omaosaluse kaasfinantseerimiseks kokku 310 000 eurot, millest

1) Osaühingule Raven 250 000 eurot Aegviidu Nikrejärve ÜVK rajamiseks. Makse tehakse osaühingu reservkapitali sissemaksena.

2) Hajaasutuse programmi raames toetusteks 40 000 eurot. Toetust makstakse valla kodanikele, kes esitavad vastavad taotlused. Regionaal- ja Põllumajandusministeerium finantseerib nimetatud summast 50%.

3) Vabaühendustele eraldamiseks investeeringutoetuste reserv on eelarvestatud 20 000 eurot. Toetuse eraldamise otsustab Anija Vallavolikogu.

 

2025. aastaks planeeritud saadavad toetused investeeringuteks:

Toetuse andja

Investeeringuobjekt

Toetuse summa

Sotsiaalministeerium

Eakate teenusmaja

644 480

Kliimaministeerium

Aegviidu kooli hoone

60 000

Regionaal- ja Põllum.min.

Hajaasutuse programm

20 000

KOKKU

 

724 480

Finantseerimistegevus

KOFS-i alusel kuuluvad finantseerimistegevuse eelarveosa koosseisu laenude võtmine, võlakirjade emiteerimine, kapitalirendi- ja faktooringukohustuste võtmine, kohustuste võtmine teenuste kontsessioonikokkulepete alusel ning võetud laenude tagasimaksmine, kapitalirendi- ja faktooringkohustuste täitmine, emiteeritud võlakirjade lunastamine ning tagasimaksed teenuste kontsessioonikokkulepete alusel. Finantseerimistegevuse kogusumma on üks komponent eelarve ülejäägi ja puudujäägi arvestamisel.

 

Laenud

Valla laenukoormus seisuga 31.12.2024.a. kokku on 6 387 761 eurot. 2025. aastal on maksegraafikute alusel laenukohustuste põhiosa tagasimakseid kokku summas 543 794 eurot ja lisaks intressikulu kokku summas 290 483 eurot. Intressikulude arvestamisel on võetud Euribori intressimääraks vastavalt krediidiasutuse poolt kehtestatud määr seisuga 30.11.2024.

2025. aasta eelarves on planeeritud võtta investeeringuteks laenu 1,24 miljonit eurot. Laenuga finantseeritavate investeeringute objektidest annab ülevaate tabel 19.

Anija vallal on kuus kehtivat laenulepingut:

1) SA Keskkonnainvesteeringute Keskus – Kehra reoveekogumisala veevarustuse ja kanalisatsioonisüsteemide rekonstrueerimine ja laiendamine, kaasrahastamise omafinantseeringu katteks võetud laen. Laenu põhiosa tagasimaksed algasid 01.01.2013 ja lõpevad 27.08.2028. Laenu jääk 01.01.2025 seisuga on 245 545 eurot. Intressimäär 1 % + Euribor 3,311%.

2) Swedbank – 2018. aastal võetud laen summas 1,2 miljonit eurot valla teede remondiks ja EL projektide investeeringute omaosaluse katteks. Laenu põhiosa tagasimaksed algasid 15.01.2019 ja lõpevad 16.07.2028. Laenu jääk 01.01.2025 seisuga 480 304 eurot. Intressimäär 1,12 % + Euribor 3,634 %.

3) SEB pank – 2019. aastal võetud laen summas 0,55 miljonit eurot EL projektide investeeringute omaosaluse katteks. Laenu põhiosa tagasimaksed algasid 15.01.2020. aastal ja lõpevad 15.01.2028. Laenu jääk 01.01.2025 seisuga 224 225 eurot. Intressimäär 1,25 % + Euribor 3,8 %.

4) SEB pank – 2021. aastal sõlmiti laenuleping 2,5 miljoni euro kohta, millest 2021. aastal kasutati 1,5 miljonit eurot Alavere koolihoone renoveerimiseks ja 2022. aastal võeti välja 1,0 miljonit eurot Kehrasse uue lasteaia ehitamiseks. Põhiosa tagasimaksed algasid 2022. aastal ja lõpevad 2031. aastal. Laenu jääk 01.01.2025 seisuga 1 990 203 eurot. Intressimäär 0,71 % + Euribor 3,408 %.

5) SEB pank – 2022. aastal võetud laen summas 1,35 miljonit eurot Kehrasse uue lasteaia ehitamiseks ja investeeringute omaosaluse kaasfinantseerimiseks. Põhiosa tagasimaksed algasid 2023. aastal ja lõpevad 07.12.2033.a. Laenu jääk 01.01.2025 seisuga 1 126 716 eurot. Intressimäär 1,04 + Euribor 3,196 %.

6) SEB pank – 2023 ja 2024 aastal võetud laen summas 2,5 miljonit eurot Kehra-Anija kergtee ehituseks ja Lastetare hoone juurdeehituseks. Laenu põhiosa tagasimaksed algasid jaanuaris 2024 ja lõpevad 07.12.2033.a. Laenu jääk 01.01.2025 seisuga 2 320 768 eurot. Intressimäär 1,104 % + Euribor 3,494 %.

 

Pikaajalised kohustused

Vastavalt Anija Vallavolikogu 14.04.2022 otsusele nr 49, soetati Keskkonnaministeeriumilt Kehra linnas asuvad elamumaad Salo tn 2, 4, 6 ja 8 ning Põhja tn 1a, 3 ja 3a. Kinnistute eest kulus tasumisele 343 850 eurot järgneval neljal aastal neljas võrdses osas. Osamakse suurus on 85 962,50 eurot aastas. Esimene osamakse tasuti 2023. aastal, teine osamakse tasuti 2024. aastal. Kolmanda osamakse tasumine on kavandatud 2025. aasta eelarves.

 

Finantseerimistegevuse koond

Finantseerimistegevuse eelarveosa kogusumma leidmiseks lahutatakse eelarveaastal võetava laenu summast tagasimakstavate laenude põhiosa maksed ja pikaajaliste kohustuse põhiosa maksed.

2025. aasta finantseerimistegevuse koondsummad on toodud tabelis 20.

 

Tabel 20. Finantseerimistegevuse koondsummad

Finantseerimistegevuse liik

2024. aasta eelarve

2025. aasta eelarve

Laenude võtmine

1 550 000

1 240 000

Võetud laenude tagasimaksed

-610 920

-543 794

Pikaajaliste kohustuste tasumine

-85 963

-85 963

Kokku finantseerimistegevus

853 117

610 243

 

Likviidsete varade muutus

KOFS-i alusel kuuluvad likviidsete varade muutuse eelarveosa koosseisu raha ja pangakontode saldo muutus, rahaturu- ja intressifondide aktsiate või osakute saldo muutus ning soetatud võlakirjade saldo muutus. Kohalikel omavalitsustel võib olla pangadeposiite ja väärtpabereid, mida käsitletakse seaduse kohaselt likviidsete varadena, kui neid saab vahetada suhteliselt lühikese ajaperioodi jooksul raha vastu ja neil puudub oluline turuväärtuse muutuse risk. Kohaliku omavalitsuse üksuse osalusi, muid aktsiaid ja osasid, nende väärtpaberite soetust ja müüki kajastatakse investeerimistegevuse eelarve osas.

Likviidsete varade saldo suurenemine kajastatakse vastavas eelarveosas plussiga, saldo vähenemine kajastatakse summa miinusega. Sarnaselt investeerimis- ja finantseerimistegevuse tulemite kajastamisele on vastav regulatsioon vajalik eelarve ülejäägi või puudujäägi arvestamiseks. Eelarve tulem peab võrduma likviidsete varade muutuse eelarve kogusumma ja finantseerimistegevuse eelarveosa kogusumma vahega. Eelarve on puudujäägis, kui eelarve tulem on negatiivne.

 

2025. aasta eelarve tulem ja tasakaal

Eelarveosa nimetus

2024. aasta

2025. aasta

Põhitegevuse tulude eelarveosa kogusumma

13 507 485

14 175 000

Põhitegevuse kulude eelarveosa kogusumma

-13 309 170

-14 067 831

Põhitegevuse tulem

198 315

107 169

Investeerimistegevuse eelarveosa kogusumma

-1 409 716

-1 468 830

Finantseerimistegevuse eelarveosa kogusumma

853 117

610 243

Likviidsete varade muutuse eelarveosa kogusumma

-358 284

-340 011

Likviidsed vahendid

415 986

340 011

Likviidsete vahendite jääk

57 702

0

Nõuete ja kohustuste muutus

O

411 407

 

Netovõlakoormus

KOFS pöörab suurt tähelepanu omavalitsuste võlakoormusele. Seaduse kohaselt on netovõlakoormus laenukohustiste ja likviidsete varade vahe aruandeaasta lõpu seisuga. Võlakoormuse arvestamisel lähtutakse netoarvestuse põhimõttest, et suuremas summas likviidsete vahendite olemasolul saaks omavalitsusüksustele võimaldada suuremas summas kohustuste võtmist. Netovõlakoormuse arvestuses võetakse arvesse erinevad võlakohustused, sh võetud laenud, kapitalirendi- ja faktooringukohustused, emiteeritud võlakirjad, tasumise tähtajaks täitmata jäänud kohustused, tagastamisele kuuluvad sihtfinantseerimisena ja kaasfinantseerimisena saadud ettemaksed, pikaajalised võlad tarnijatele, teenuste kontsessioonikokkulepetest tekkivad kohustused ja muud pikaajalised kohustused, mis nõuavad tulevikus rahast loobumist. Anija valla netovõlakoormuse arvestusse võetakse laenukohustused ja pikaajalised kohustused.

Netovõlakoormus võib aruandeaasta lõpul ulatuda lõppenud aruandeaasta kuuekordse põhitegevuse tulude ja põhitegevuse kulude vaheni, kuid ei tohi ületada sama aruandeaasta põhitegevuse tulude summat. Kui vahe on väiksem, kui 60 % vastava aruandeaasta põhitegevuse tulud, võib netovõlakoormus ulatuda kuni 60 % vastava aruandeaasta põhitegevuse tuludest. Seadus kehtestab netovõlakoormuse ülemmäära, mis sõltub omafinantseerimise võimekusest.

 

Netovõlakoormuse näitajad:

Anija vald

2024. eelarveaasta lõpu seisuga

2025. eelarveaasta lõpu seisuga

Põhitegevuse tulud

13 507 485

14 175 000

Laenukohustuste jääk

6 387 761

6 998 004

Pikaajaliste kohustuste jääk

171 926

85 963

Likviidsete varade suunamata jääk

57 702

0

Netovõlakoormus (eurodes)

6 559 687

7 083 967

Netovõlakoormus %

48,6

50,0